تاریخچه:
ایده ما یک اتفاق و یک جرقه در ذهن «نبود»، بلکه بر اساس شناخت و درک نیازهای اجتماعی و زیست محیطی و گپ مدیریتی موجود شکل گرفت.
در سال ۱۳۸۳ با مدل تعالی سازمانی و پیرو آن مسئولیت اجتماعی شرکتی(که یکی از معیارهای مدل تعالی سازمانیEFQM ) می باشد آشنا شدم و در سال ۱۳۸۶ به عنوان ارزیاب در جایزه ملی تعالی سازمانی مشغول به ارزیابی شرکت های داخلی شدم و در این زمان متوجه شدم که ضعف زیادی در معیار های مرتبط با جامعه در شرکتها وجود دارد و همه شرکتها در این معیار (معیار۸) امتیاز کمتری نسبت به سایر معیارها دریافت می کنند.
بنابراین، این سوال برای من به وجود آمد که : چرا شرکتها امتیاز کمتری در معیار ۸ کسب می کنند؟ چرا شرکتها و سازمان ها توجه کمتری به موضوعات اجتماعی و زیست محیطی دارند در حالی که بیشترین آسیب را به آن وارد می کنند؟
با مطالعه و دقت بیشتر به این نتیجه رسیدم که علت این امر به خاطر امتیاز کم معیار نتایج جامعه در مدل تعالی سازمانی اروپا هست. یعنی ۶۰ امتیاز از ۱۰۰۰امتیاز و این حداقل امتیاز معیارهای مدل بود .
چون نتایج جامعه امتیاز کمتری داشت، شرکتها هم توجه و تمرکز کمتری روی این موضوع از خود نشان می دادند و سعی می کردند که بیشتر روی معیارهایی تمرکز کنند که برای آنها امتیاز بیشتری داشته باشد.
بنابراین در سال ۲۰۰۹ میلادی مدلی جدید طراحی کردم که امتیاز معیار جامعه به ۱۰۰ ارتقا پیدا می کرد و درنتیجه امتیاز تعدادی دیگر از معیارها کمتر می شد تا توازن و امتیاز ۱۰۰۰ مدل خفظ شود. مطمئنا از این طریق اهمیت موضوعات اجتماعی و زیست محیطی افزایش پیدا می کرد و رقابت شرکتها در این بخش افزایش پیدا می کرد.
پس این پیشنهاد رو به بنیاد مدیریت کیفیت اروپا ارسال کردم و دلایلی هم برای این موضوع ارائه کردم. خوشبختانه این پیشنهاد مورد موافقت قرار گرفت و در سال ۲۰۱۰ مدل جدید تعالی سازمانی به دنیا ارائه شد که طی اون امتیاز معیار جامعه به ۱۰۰ افزایش یافت و امتیاز بعضی دیگر از معیارها هم معتدل تر شد تا توازن ۱۰۰۰ حفظ بشه.
این اولین حرکت پروانه ای من در این مسیر بود.
با این پیشنهاد ، موجی از بهبودها و فعالیتهای اجتماعی و زیست محیطی از طرف شرکتها بوجود آمد. مطالعات و پژوهش های مرتبط با این موضوع به شدت افزایش یافتند و فضای رقابتی بین شرکتها در این حوزه بوجود آمد.
من معتقد هستم که این بال زدن و حرکت کوچک، توانسته موج و جنبشی بزرگ را در سطح جهانی بوجود آورد.
من از این موفقیت انگیزش زیادی گرفتم. بعد از این موفقیت میدیدم که شرکتها دنبال منابع علمی، دانشی و مشاوره ای بیشتری در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی هستند.
خوب در آن زمان (۲۰۱۰) حدود سه یا چهار کتاب در زمینه مسئولیت اجتماعی بیشتر در کشور ما چاپ نشده بود که اکثرا جنبه دانشگاهی داشتند تا جنبه صنعتی و مدیریتی.
در زمینه مقالات علمی هم شاید ده تا بیست مقاله دانشگاهی بیشتر وجود نداشت.
من مقالات و اخبار بسیاری رو از شرکتها و منابع علمی خارجی جمع آوری و ترجمه کردم و در نتیجه کتاب «مدیریت مسئولیت اجتماعی بنگاه» رو در سال ۱۳۸۷ تدوین و ترجمه نموده و اولین رویکردهای من برای تشکیل یک مجموعه مشاوره ای و پژوهشی در این حوزه شکل گرفت.
متاسفانه به دلیل ناشناخته بودن موضوع مسئولیت اجتماعی شرکتی، بسیاری از ناشران قبول انتشار این کتاب رو نپذیرفتند و در نهایت پس از سه سال یعنی در سال ۱۳۹۰ از طریق انتشارات اقلیم مهر(ضمن تشکر و قدردانی از جناب آقای ابراهیم زاده مدیر محترم انتشارات) به مرحله چاپ رسید.
برای اینکه مسئولیت اجتماعی رو بیشتر از قبل ترویج کنم بیش از ۳۰۰ جلد از این کتاب رو به صورت رایگان برای مدیران روابط عمومی و هیئت مدیره شرکتها، وزارتخانه ها، بانکها و شهرداری ها و حتی برخی از اساتید دانشگاهها ارسال کردم.
و این بال زدن دومی بود که توانست به همراه اقدامات سایر متخصصان موج جدیدی از مسئولیت اجتماعی شرکتی را در کشور بوجود آورد.
در سال ۱۳۹۰ تصمیم گرفتم تا دفتر مشاوره ای و پژوهشی برای ارتباط با علاقه مندان راه اندازی کنم و کاتالوگ های موسسه رو همراه کتاب ارسال نمودم.
همچنین در سال ۲۰۱۲ مدل مسئولیت اجتماعی شرکت نیسان ژاپن رو نقد و اصلاح کردم و بعد از اون هم در زمینه کارآفرینی اجتماعی و بازاریابی اجتماعی فعالیتهای گسترده ای انجام دادم.
مثل پیشنهاد و طرح کسب و کار مرکز تماس معلولان، چاپ رایگان تخصص های افراد دارای معلولیت در نیازمندیهای روزنامه همشهری، پیشنهاد برگزاری اولین رویداد استارتاپی معلولان که با عنوان توان تک اجرا می شود، برگزاری دوره های آموزش کارآفرینی برای معلولان با کمک اساتید دانشگاهی در مراکز خیریه و …
ما ساعتها کار داوطلبانه و رایگان برای بهبود جامعه و محیط زیست انجام داده ایم و فکر می کنبم این یکی دیگر از آن بال زدن هایی است که می تواند موجی بزرگ را بوجود آورد.

هم اکنون در خبرنامه ما عضو شوید

هم اکنون در خبرنامه ما عضو شوید

عضویت در خبرنامه وب سایت مسئولیت اجتماعی.اخبار ما را پیگیری کنید.