گزارش پایداری (Sustainability Report)، گزارشی است که توسط یک شرکت یا سازمان در مورد تاثیرات اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی که فعالیت‏های روزانه‏اش ایجاد کرده‏اند، منتشر می‏شود. گزارش پایداری همچنین بیانگر ارزش‏ها و مدل حکمرانی سازمان بوده و ارتباط بین استراتژی‏های سازمان و تعهد آن به یک اقتصاد جهانی پایدار را نشان می‏دهد. تعداد روزافزونی از شرکت‌ها و سازمان‌ها خواهان این هستند که عملیات خود را پایدار کرده و در توسعه پایدار مشارکت داشته باشند. گزارش‌دهی پایداری می‌تواند به سازمان‌ها برای اندازه‌گیری و اطلاع‌رسانی عملکرد اقتصادی، زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی خود کمک کند. پایداری- قابلیت پایدار ماندن چیزی برای زمان طولانی یا بی‌نهایت- مبتنی بر عملکرد در این چهار حوزه کلیدی است.  گزارش‌دهی نظام‌مند پایداری به سازمان‌ها برای اندازه‌گیری تاثیراتی که ایجاد می‌کنند یا تجربه می‌کنند، تنظیم اهداف و مدیریت تغییر کمک می‌کند. گزارش پایداری یک پلت‌فرم کلیدی برای اطلاع‌رسانی عملکرد و اثرات عملکردی چه مثبت و چه منفی است. برای تولید گزارش پایداری، سازمان‌ها یک چرخه گزارش‌دهی ایجاد می‌کنند (برنامه‌ای از گردآوری داده‌ها، اطلاع‌رسانی و پاسخ‌ها). به این معنی که عملکرد پایداری آنها به‌طور مستمر پایش می‌شود. داده‌ها می‌توانند به‌طور منظم برای تصمیم‌سازان ارشد سازمان به‌منظور شکل‌دهی استراتژی و خط‌مشی‌ها و بهبود عملکرد آن فراهم شوند.

از این رو، گزارش‌دهی پایداری یک منبع حیاتی برای مدیریت تغییر نسبت به یک اقتصاد جهانی پایدار است. منبعی که سودآوری بلندمدت را با رفتاراخلاقی، عدالت اجتماعی و مراقبت زیست محیطی ترکیب می‌کند.

چارچوب گزارش دهی یکپارچه مسئولیت اجتماعی شرکت تحت عنوان «Global Reporting Initiative» یا اختصارا GRI  قالب جدید گزارش دهی پایداری شرکت‌هاست که از سوی یک سازمان بین المللی پیشرو به همین نام عرضه شده و اکنون بطور گسترده در دنیا توسط شرکت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چارچوب، يک سيستم گزارش‏دهي است که شاخص‏‌‌ها و روش‏‌‌هايي براي اندازه ‏گيري و گزارش‏دهي اثرات سازمان و عملکرد آن در حوزه‌هاي کلان اجتماعی، اقتصادی و محیط زیست را ارائه مي ‏دهد. در اين چارچوب، اصول و موارد استانداردي ارائه شده است که سازمان‌ها با کمک ‌آن‌ها مي ‏توانند اثرات و عملکرد اقتصادي، زيست محيطي و اجتماعي خود را گزارش کرده و به درک بهتری از فعالیت‌ها و تأثیرات خود برسند و آن‌ها را در استراتژی‌های شرکت لحاظ کنند. در واقع، اين چارچوب‌ بر حوزه‌‌‌هايي تمرکز دارد که آثاري مهم و معنادار بر جا گذاشته و در نهايت به خلق ارزش براي مشتريان و ذي‌نفعان شرکت یا سازمان منتهي مي‌شود.

سازمان GRI، استفاده از چارچوب گزارش‏دهي پايداري را به عنوان روشي به منظور پايدارتر شدن شرکت‌ها و مشارکت بيشتر آن‌ها در توسعه پايدار ترويج مي کند. روند تکاملی چارچوب‌‌‌ گزارشدهی هر چند سال یکبار به صورت انتشار نسخه‌های بهبود یافته، از طرف این سازمان دنبال می‌شود. آخرین نسخه این چارچوب‌‌‌ که به G4 شهرت دارد، از سال ۲۰۱۵ ملاک گزارش دهی است. شاخص‌‌‌های اصلی و فرعی این چارچوب در سه بخش ویژه اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی توزیع شده و ملاک گزارشدهی مسئولیت اجتماعی شرکت‌هاست.

 

نتایج یک نظرسنجی جدید از صاحب‌نظران و مدیران کسب‌وکارها نشان می‌دهد که طرح گزارش‌دهی جهانی (GRI) در میان سه چارچوب پایداری شناخته شده و پرکاربرد قرار دارد.دستورالعمل‌های GRI در این نظرسنجی در کنار CDP و شاخص پایداری داو جونز (DJSI) در میان سودمندترین چارچوب‌های گزارش‌دهی شناخته شد و ۵۰ درصد از پاسخ‌دهندگان، GRI را به‌عنوان معتبرترین و محبوب‌ترین استاندارد در میان شرکت‌ها و سازمان‌ها برگزیدند.در پاسخ به این سوال که این چارچوب‌ها تا چه حد برای کسب‌و‌کارها ارزش خلق می‌کنند، ۲۶ درصد گفتند GRI باعث ایجاد علاقه در مشتریان آنها شده یا بر انتخاب سازمان آنها به‌عنوان تامین‌کننده تاثیر مثبتی بر جا گذاشته است. یکی از اعضای پانل در پاسخ به این سوال که این چارچوب‌ها به توسعه برنامه‌های حاکمیت شرکتی چه کمکی می‌کند، گفت: «این چارچوب‌ها و ابتکارات در درون سازمان موجب افزایش آگاهی در زمینه جنبه‌ها و آثار زیست‌محیطی و همین‌طور ریسک‌ها، فرصت‌ها و نوآوری‌های مربوط به آن می‌شود. این چارچوب‌ها و طرح‌ها در رابطه با استراتژی‌های مدیریت و اقدامات قابل‌سنجش نیز موجب شفافیت می‌شوند و با هوشیاری بر حوزه‌هایی تمرکز دارند که آثاری مهم و معنادار بر جا گذاشته و درنهایت به خلق ارزش برای مشتریان و ذی‌نفعان ما منتهی می‌شوند.»

چارچوب گزارش‏دهی بر اساس GRI

GRI یک چارچوب گزارش‏دهی پایداری جامعی ایجاد می‏کند که به‌طور گسترده در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‏گیرد تا شفافیت سازمانی بیشتری را ایجاد کند.  این چارچوب که شامل راهنمای گزارش‏دهی پایداری (راهنما) است اصول و موارد افشاگری استانداردی ارائه می‏دهد که سازمان‏ها با کمک آنها می‏توانند اثرات و عملکرد اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی خود را گزارش کنند.

 

اصول گزارش‌دهی پایداری

گزارش‌دهی پایداری شرکت بر اصولی در راهنمای GRI پایه‌گذاری شده‌اند. اصول گزارش‌دهی برای دستیابی به شفافیت در گزارش‌دهی پایداری اساسی هستند و در نتیجه باید توسط تمامی سازمان‌ها در هنگام تهیه گزارش پایداری مورد استفاده قرار بگیرند. این اصول به دو گروه تقسیم می‌شوند: اصولی برای تعریف محتوای گزارش و اصولی برای تعریف کیفیت گزارش.  اصول لازم برای تعریف محتوای گزارش مشخص می‌کنند که گزارش باید چه محتوایی را با در نظر گرفتن فعالیت‌ها، تاثیرات سازمان و انتظارات و علایق حقیقی ذی‌نفعانش پوشش دهد. این اصول عبارت است از:

• جامعیت ذی‌نفعان • زمینه پایداری • اهمیت  • کامل بودن

اصول لازم برای تعریف کیفیت گزارش، مشخص می‌کنند که چه مواردی در گزارش‌دهی باید به‌منظور اطمینان از کیفیت اطلاعات گزارش و همچنین مناسب بودن آن برای ارائه رعایت شوند. کیفیت گزارش و اطلاعات آن از این جهت اهمیت دارد که ذی‌نفعان می‌توانند به وسیله آن ارزیابی مناسب و معقولی از عملکرد سازمان داشته و اقدامات مناسبی را اتخاذ می‌کنند. این اصول عبارت است از:

• تعادل • داشتن قابلیت مقایسه • دقت •
به موقع بودن • شفافیت • قابلیت اعتماد

موارد اطلاع‌رسانی (افشاگری) استاندارد
دو نوع مختلف از موارد اطلاع‌رسانی استاندارد وجود دارد: موارد اطلاع‌رسانی استاندارد عمومی و موارد اطلاع‌رسانی استاندارد ویژه.

موارد اطلاع‌رسانی استاندارد عمومی
• استراتژی و تحلیل • پروفایل سازمانی • جنبه‌ها و مرزهای با اهمیت شناسایی شده • مشارکت ذی‌نفع • پروفایل گزارش • حکمرانی •

اخلاقیات و درستی موارد اطلاع‌رسانی استاندارد ویژه
• موارد اطلاع‌رسانی در مورد رویکرد مدیریت • شاخص‌های اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی

پاورقی:
۱- Sustainability report
۲- Corporate Social Responsibility
۳- www.cgiran.org

/دنیای اقتصاد/عصربانک

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هم اکنون در خبرنامه ما عضو شوید

هم اکنون در خبرنامه ما عضو شوید

عضویت در خبرنامه وب سایت مسئولیت اجتماعی.اخبار ما را پیگیری کنید.