استاندارد ۲۶۰۰۰ در تمامی سازمانهای کوچک و بزرگ، دولتی و خصوصی کاربرد دارد و هدف آن ارائه خدمات مناسب به مشتریان و احساس مسئولیت سازمانها در قبال مردم و محیط زیست است. این استاندارد تاکید ویژهای بر نتایج و پیشرفتهای مربوط به اجرای مسئولیت اجتماعی دارد. هدف این استاندارد تغییر دادن الزامات و قوانین حکومتی نیست بلکه از طریق آن هر سازمانی تشویق میشود از لحاظ اجتماعی مسئولانهتر عمل کند.
در استاندارد ۲۶۰۰۰، موضوعات اصلی مسئولیت اجتماعی شرکت/سازمان در هفت محور مورد توجه است: حاکمیت شرکتی/ سازمانی، حقوق بشر، فعالیتهای کاری کارکنان، محیط زیست، کسب و کار منصفانه، موضوعات مربوط به مصرفکننده، توسعه و همکاری با جوامع محلی.
در متن استاندارد ISO 26000 مهم ترین اصول استقرار ایزوی مذکور برای سازمان ها موارد زیر عنوان شده است:
کمک به سازمان ها در جهت ایفای نقش مسئولیت اجتماعی آن ها؛
تأمین راهنماهای عملی در جهت مسئولیت اجتماعی؛
اجرایی نمودن مسئولیت اجتماعی؛
شناسایی و درگیر نمودن گروه های ذینفع؛
افزایش اعتبار گزارش های مربوط به مسئولیت پذیری اجتماعی؛
تأکید بر نتایج عملکرد و ارتقا؛
ترویج اصطلاحات عمومی در زمینه مسئولیت پذیری اجتماعی؛
کاهش تضادها و افزایش هماهنگی بین المللی از طریق تشکیل کمیسیون های و مجامع گوناگون؛
تأکید بر بهبود ها و نتایج عملکرد؛
همراه شدن با سایر مدارک و استانداردهای بین المللی؛