از نظر کارول، مسئولیت اجتماعی شرکت دارای چهار بعد اولیه است که عبارتند از:
– اقتصادی: بنگاه ها موظفند نیازهای اقتصادی جامعه را برآورند و کالاها و خدمات مورد نیاز آن را تامین کنند و گروه های مختلف مردم را از فرایند کار، بهره مند سازند. توجه به مسئولیت اجتماعی در زنجیره تامین، مسئولیت در قبال محصول، مدیریت خرید مسئولانه، شناسایی فرصتهای مشارکت با تامین کنندگان، تبلیغات مسئولانه، همکاری با شرکای زنجیره تأمین برای توسعه فناوری های مساعد اجتماعی و زیست محیطی در این بعد قرار می گیرند.
– قانونی: شرکت ها وظیفه دارند به بهداشت و ایمنی کارکنان و مصرف کنندگان خود توجه کنند. محیط زیست را نیالایند، از معاملات درون سازمانی بپرهیزند، در پی انحصار نباشند و مرتکب تبعیض قومی و جنسیتی نشوند.
– اخلاقی: در این بعد، اصولی همچون صداقت، انصاف و احترام، تدوین اصول کاری و کدهای اخلاقی، دستورالعمل های مبارزه با رشوه و فساد وسایر موارد مرتبط مدنظر است.
– شهروند خوب(بشردوستانه، داوطلبانه): مشارکت بنگاه در انواع فعالیت هایی که از معضلات جامعه بکاهد و کیفیت زندگی مردم را بهبود بخشد. مشارکت با NGOها ، حمایت از فعالیتهای داوطلبی کارکنان، کمکهای خیریه و اسپانسرینگ، برنامه های بازاریابی خیر خواهانه، استفاده از بستر اجتماعی، فرهنگی و ورزشی برای توسعه بازار در این بعد قرار می گیرند .

 

 

دنیسون نیز مدل چهار بعدی متشکل از عوامل زیر را ارائه نموده است:

۱-جامعه

۲-محیط

۳-اخلاق

۴-مسئولیت مالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هم اکنون در خبرنامه ما عضو شوید

هم اکنون در خبرنامه ما عضو شوید

عضویت در خبرنامه وب سایت مسئولیت اجتماعی.اخبار ما را پیگیری کنید.